E niinkuin eläisin uudestaan

Ajatuksia, tuntemuksia, erilaisten ihmisten omia mietteitä aiheesta: JOS SAISIN ELÄÄ ELÄMÄNI UUDESTAAN!




"Jos saisin elää elämäni uudelleen, puhuisin vähemmän ja kuuntelisin enemmän. Kutsuisin ystävät useammin kylään, tahraisesta matosta ja kauhtuneesta sohvasta huolimatta.
Polttaisin vaaleanpunaisen ruusukynttilän ennen kuin se ehtii sulaa komerossa ja kuuntelisin kaikessa rauhassa isoisän nuoruudenmuisteluksia.
Menisin sairaana vuoteeseen kuvittelematta, että maailma pysähtyy, jos joutuu tulemaan toimeen yhden päivän ilman minua.
Kutsuisin useammin kullaksi ... pyytäisin useammin anteeksi ... mutta ennen kaikkea tarttuisin jokaikiseen minuuttiin ... katselisin sitä niin että sen todella näkisin ... eläisin sen ... enkä ikinä luovuttaisi sitä takaisin - jos saisin elää elämäni toiseen kertaan.
-Erma Bombeck"


"Itselläni elämä on lähtenyt ihan uuteen nousuun 40 vuotta täytettyäni. Olen opiskellut kaikkea uutta, josta en ole koskaan uskaltanut edes unelmoida. Olen alkanut pukeutua, harrastaa, elää itseni näköisesti. Ja elämä on alkanut antaa parastaan. Enää ei harmaita päiviä oikeastaan edes ole. -Pirkko"



"Jos saisin elää elämäni uudelleen, yrittäisin tehdä enemmän erehdyksiä.
Rentoutuisin, olisin pehmeämpi, olisin hullumpi kuin olen ollut matkallani.
Olisi vähemmän asioita, jotka ottaisin vakavasti.
Tarttuisin useampaan mahdollisuuteen, matkustaisin enemmän, kiirehtisin useammalle vuorelle, ylittäisin useampia jokia ja katselisin useampia auringonlaskuja.
Söisin enemmän jäätelöä ja vähemmän papuja.
Minulla olisi vain muutama todellinen ongelma ja vähemmän kuviteltuja.
Ymmärräthän, olin yksi niistä ihmisistä, jotka elivät ennakoiden, viisaasti ja järkevästi, tunti tunnilta, päivä päivältä.
Toki, minulla on ollut hetkeni ja jos voisin elää elämäni uudelleen, minä olisin kokenut niitä paljon enemmän.
Itse asiassa en yrittäisi elää muuta, vain silmänräpäyksiä, toinen toisensa jälkeen sensijaan, että olen elänyt niin monta vuotta etukäteen.
Olen ollut yksi niistä ihmisistä, jotka eivät koskaan menneet minnekään ilman kuumemittaria, lämminvesipulloa, suuvettä, sadetakkia ja laskuvarjoa (ja jos matkustin Bobbien kanssa, mukana olivat nauhuri, silitysrauta ja hiustenkuivaaja). Ja voisin elää elämäni uudelleen, matkustaisin paljon kevyemmällä kantamuksella, paljon kevyemmällä kuin tässä elämässä.
Aloittaisin paljain jaloin kulkemisen aikaisemmin ja jatkaisin pitemmälle syksyyn.
Ajaisin karusellissa ja pyydystäisin lumihiutaleita ja tapaisin useampia ihmisiä ja poimisin kukkia ja tanssisin enemmän.
Jos voisin elää elämäni uudelleen.
Mutta ymmärrät, etten voi.
-Tuntematon munkki Nebraskalaisessa luostarissa ennen kuolemaansa-"

"Elän uutta elämääni. Sain siihen mahdollisuuden, ellen jopa useammankin kerran. Olenhan ollut rajalla muutaman kerran Taivaan porteilla sekä parisuhteessa, jossa olin hyvinkin kovasti maassa. Olen siis onnekas ihminen. Mitään en menneisyydestäni muuttaisi, sillä niiden kaikkien murheiden, pelkojen ja vääryyksien vuoksi olen minä tässä hetkessä. Ja ne kaikki iloiset asiat menneisyydestä tapahtuivat juuri siksi, että elämä kuljetti, miten kuljetti. 
Ajatellaan vaikka ekaa avioliittoani. Pitäisikö minun katua sitä? Jättää tekemättä jos voisin? Eikä minulla sitten olisi lastani!
Tai jos minua olisi aina kohdeltu hyvin, olisin ihan varmasti herkempi pahoittamaan mieleni ja kenties käyttäytyisin nyt toisin. Ei, en minä voi katua mitään. 
Tokihan olisin voinut tehdä muutoksia joissakin asioissa, mutta mitä se jossittelu tai katuminen hyödyttäisi? Minulle tärkeää on se, että tässä hetkessä elän niin, ettei tarvitse katua! Teen asioita, joita voin ja joista nautin. Joiden vuoksi voin olla iloinen ja antaa itsestäni muillekin. Yritän olla hyvä ihminen ja teen parhaani. Se riittäköön jatkossakin. 
Ja jollen johonkin ole tyytyväinen itsessäni ja tekemisissäni, minun on ne asiat ihan itselläni muutettava ja tehtävä niin hyvin, paremmin, ettei harmita myöhemmin. Eihän kukaan muu minun elämääni elä, eikä marmatuksella mikään muutu. Sanoista tekoihin!
-Vilimarika-"

Kommentit