E niinkuin Erilainen askarrus

Olette varmaan huomanneetkin, ainakin pitempään Inspiksessä olleet lukijat, että minun tyylini korujen suhteen on naisellinen, romanttinenkin ja värikäs. Enemmän helmiä ja suuria riipuksia, sydämiä ja pöllöjä jne. Olen kuitenkin saanut kyselyjä myös hieman rohkeamman tai erilaisen tyylin koruista ja myös korteista. Siispä poistuin hetkeksi pois mukavuusalueeltani ja kokeilin näperrellä ehdotettuja aihealueita. Noh, pyydetyt työt jäivät minulle itselleni lopulta kuitenkin, mutta onpahan tarjota muille, jotka niitä kaipailevat. Niinhän se menee, että tilaustyötkin pistän myyntiin, jos niitä ei tilaaja lunasta. Se on elämää se. 


Toinen asia jota tässä olen miettinyt, on valokuvien ja tekstien jakaminen ilman lupaa. Blogissanihan lukee sivupalkissa, ettei kuviani ja tekstejäni saa jakaa. Sama teksti on facebookissa runoissanikin. Mutta kun ei ollut laitettu kuviin erillistä merkintää, että niitä EI SAA jakaa! 

Olen löytänyt joltain nettikirppikseltä oman tuotekuvani toisen nimissä julkaistuna, olen nähnyt facessa jaettavan runojani ja kuviani, tänään viimeksi tiedän tuotekuvani jaetuksi! Mitä mieltä olet, saako kuvia jakaa kysymättä lupaa tai selvittämättä ensin vaikkapa jos googlettaa kuvia, niin sen alkuperän, että lukeeko sivustolla copyrights tms?! 

Onhan itsellänikin nettikuvia jaettu, mutta selvitän ne aina ekana, onko ne millä tavoin julkaistu ja saako levittää vai onko ne hyvinkin henkilökohtaisia kuvia. Yleensähän ne kuvat ovat mainoskuvia, tehtyjä jaettavaksi tai vastaavaa. Teksteissä sama homma. Pääasiassa kuitenkin käytän vain omia kuviani. Niin ja voihan merkitä kuvan alle että se on lainattu netistä. 

Mitäpä mieltä?

Erilaista askarrusta on myös pyynnöstä tehty arkku-kortti, mutta tämäkin on menossa kaupan hyllylle.

Eikös goottimaisuus olekin aika jännittävää kortissa. Erilaista. 


Kortti sulkeutuu ja sisälle voi kätkeä oman viestin.


Ja lisää kalloja aiheeseen sopivasti tuli tehtyä.


Tällaisten hurmureiden jälkeen on aika vaatimattoman tuntuista esitellä tyttömäinen uusi käsilaukkuni, mutta menkööt nyt samaan postaukseen, sillä erilainen se tämäkin askare on.


Käsilaukku siis tuli tehtyä ja kokoa tällä ei montaakaan senttiä ollut. Nukkis-tarvike jolle on jo uusi koti. 

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Minusta ei ole oikein kopioida muisen runoja,kuvia tms.Sullahan lukee *kieltokin*,sitten tuo tilattujen tuotteiden osto.Itse olen huomannut et jos mulla ei jotain tuotetta ole valmiina vaikka olis 100 muuta vastavaa niin,kysytään voisinko tehdä? Mutta,sanon totta kai! Enkä koskaan ole tehnyt :) eikä niitä ole kyselty saatikka kys.henkilö ottanut yhteyttä.Pitäskö sun kumminkin vaatia joku varausraha?
Vilimarika sanoi…
Jos minulta kysytään, teenkö tilaustyönä vaikkapa nyt korvakorut ja kerrotaan, mitä henkilö haluaa niistä, teen ne kyllä. sitähän se tilaustöiden teko on. Tehdään, mitä asiakas haluaa.
Osa sitten tehty ehdotuksesta, että sellaiset olis kivoja. Ne ovat sitten ihan itseni valinta, teenkö vai en.
Se on totta,e ttä varausmaksu pitää olla. Eihän tästä muuten tule mitään! Yleensä olen ottanutkin maksun etukäteen, koska joudun yleensä ostamaan kaikki osat tilaustyöhön, mutta jos minulla on materiaalit olleet jo kotona valmiina, olen saattanut tehdä työn ja maksu sitten. Juuri näissä se tulee vastaan, että "en voikkaan ostaa, koska ei ole rahaa" tms. Tai kadotaan vaan hiljaisuuteen sanaakaan sanomatta.
Pitänee alkaa ottaa AINA maksu etukäteen tilaustöistä. Ne osathan menevät siihen koruun/korttiin, eikä voi enää käyttää johonkinmuuhun.
Kiitos palautteestasi anonyymi.
Tuula sanoi…
Itse sun arvonnoissa on välillä tullut napattua väärä kuva mukaan, sitten tosin kun olen huomannut niin korjannut :)
Vilimarika sanoi…
Tuula, sinun toimissasi ei ole ollut valittamista. On niin eri asia julkaista kuva arvonnasta vaikkapa, jossa olen antanut luvan nimenomaan mainostaa kuvani kera, kuin se, että lukee "COPYRIGHTS" tai "ÄLÄ KOPIOI" ja silti niitä kopioidaan ja julkaistaan. Mutta minkäpä sille mahtaa, muuten kuin laittamalla joka kuvaan vesileimansa. Lisää työtä, mutta sillä sen saa edes hieman rajattua. Arveleppa urakkaa, kun alkaisi koko blogia rustaamaan.